PRODUKTY I TRIKI, DZIĘKI KTÓRYM TWOJA NAUKA BĘDZIE EFEKTYWNIEJSZA, A SESJA ZDANA NA 5+!

Gdy sesja niezmiennie Cię zaskoczyła, a czas na naukę kurczy się nieubłaganie warto poznać kilka trików, które zwiększą Twoją wydajność i umożliwią skuteczną naukę. Narządem, który jest niepodważalnie niezbędny do zdania sesji jest mózg i do jego prawidłowego odżywienia, nawodnienia i natlenienia szczególnie Cię namawiam. Ale co to właściwie znaczy? Przygotowałam dla Ciebie ściągę, z najważniejszymi informacjami, bez specjalnego owijania w bawełnę ;)

 

1. Zadbaj o swoją dietę

 

 

a) Największe znaczenie, jeżeli chodzi o pracę mózgu, ma odpowiedni stosunek kwasów omega-3 do omega-6. W praktyce oznacza to, że warto włączyć do swojej diety tłuste ryby morskie np. łososia, makrelę lub tuńczyka; orzechy i nasiona np. orzechy włoskie, migdały, czy siemię lniane; a dressing do sałatki przygotować na bazie dobrej jakości oleju np. lnianego lub oliwy z oliwek.

 

 

b) Bardzo ważna jest również forma dostarczanych węglowodanów, te złożone będą powodowały mniej gwałtowny wzrost stężenia glukozy we krwi i uchronią Cię przed szybkim i krótkotrwałym przypływem energii na rzecz stabilnego, długotrwałego efektu. W praktyce proponuję wybierać produkty pełnoziarniste takie jak np. kasza gryczana, pęczak, ryż dziki, makaron pełnoziarnisty, czy pieczywo razowe.

 

 

c) Ciekawym rozwiązaniem wydaje się klasyczna „mieszanka studencka”, łącząca w sobie poniekąd podpunkt a) b). Dzieje się tak, ponieważ bakalie połączone ze sobą w postaci orzechów, jako źródła kwasów tłuszczowych i suszonych owoców, będących źródłem węglowodanów, które powodują wzrost glukozy, ale mniej gwałtowny ze względu na obecność tłuszczu w mieszance, mogą skutkować optymalnym efektem stymulującym dla Twojego mózgu. Dodatkowo zarówno orzechy jak i suszone owoce są źródłem witamin i składników mineralnych co również przemawia na korzyść tego rozwiązania.

 

 

d) Należy pamiętać, że podstawą zdrowej diety są warzywa i ich również nie powinno zabraknąć na Twoim talerzu podczas sesji. Na uwagę zasługują np. ziemniaki, pomidory i bakłażany, które zawierają alfachakoninę, która może wpływać na wydzielanie acetylocholiny i pośrednio wspomagać zapamiętywanie informacji.

 

 

e) A co z magnezem? Faktycznie jest on intensywnie wykorzystywany w sytuacjach stresowych oraz podczas nauki, co sugeruje, że powinniśmy zwrócić na niego uwagę w okresie sesji. Warto zacząć jednak od uzupełnienia go za pomocą produktów spożywczych, które są bogate w ten składnik np. kakao, migdały, nasiona słonecznika, czekolada gorzka, a także np. fasola, czy kasza gryczana.

 

 

 

 

2. Zadbaj o nawodnienie

 

 

Już niewielkie odwodnienie (ok.1%) powoduje spowolnienie procesów zachodzących w mózgu a tym samym obniżenie koncentracji. Pamiętaj, że odwodnienie następuje szybciej niż odczuwamy pragnienie, dlatego podczas nauki postaw przed sobą butelkę lub dzbanek z wodą i sięgaj po nią regularnie.

 

 

Więcej na temat prawidłowego nawodnienia organizmu znajdziesz TUTAJ.

 

 

3. Zadbaj o odpoczynek

 

 

a) Rób przerwy – nasz mózg pracuje efektywniej w interwałach - wypracuj najlepszy dla siebie system. Ja proponuję, jak w szkole - 45 min nauki 15 min przerwy.

 

 

b) Dotleń mózg – w przerwie otwórz okno, przewietrz pokój albo wyjdź na spacer, zmiana czynności w połączeniu ze świeżym powietrzem skutecznie „rozluźni” Twój umysł.

 

 

c) Odpocznij od nauki robiąc trening – wydzielanie endorfin podczas wysiłku może spowodować pobudzenie, zwiększenie motywacji i chęci do działania.

 

 

d) Power nap – słyszałeś już o sposobie Einsteina na szybką regenerację? Polega on na wypiciu filiżanki kawy i od razu po jej zakończeniu ucięciu sobie 20 minutowej drzemki. Ze względu na to, że kofeina zaczyna działać dopiero po ok 30 minutach efekt drzemki i pobudzającej substancji kumulują się dając większy efekt. Nie jestem przekonana, czy na pewno Einstein z niego korzystał, ale faktycznie działa. :) 

 

 

e) Wyśpij się przed egzaminem – zakuwanie do samego rana raczej nie przyniesie szczególnie korzystnych efektów, jeżeli Twój mózg będzie zbyt zmęczony, żeby wykorzystać wtłoczoną na siłę wiedzę.

 

 

 

 

 

 

Mamy nadzieję, że chociaż część z tych wskazówek pomoże Wam w przygotowaniu się do sesji. Pamiętajcie jednak, że wykorzystanie wszystkich powyższych trików nie wystarczy do zdania egzaminów - przydadzą się jeszcze dobre notatki i materiały z zaliczanego zakresu! :) Powodzenia od zespołu BeActive studenci!

 

Autor


	Nannette Sierant,

	Dietetyk, @nannette_sierant_dietetyk

	 

Nannette Sierant,

Dietetyk, @nannette_sierant_dietetyk

 

Absolwentka kierunku dietetyka na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Dietetyka stała się jej sposobem na życie. Dzięki niej wprowadziła nowe, ciekawsze smaki do swojej codziennej kuchni oraz doceniła smakowitość i różnorodność zdrowego jedzenia. Z powołaniem przekazuje swoim podopiecznym znaczenie odpowiedniego sposobu żywienia w osiągnięciu równowagi ciała jak i ducha. Na co dzień współpracuje z cateringiem dietetycznym 2be i prowadzi pacjentów w dwóch poradniach dietetycznych w Warszawie oraz Otwocku. 

Popularne teraz

Popularne teraz

Autor


	Nannette Sierant,

	Dietetyk, @nannette_sierant_dietetyk

	 

Nannette Sierant,

Dietetyk, @nannette_sierant_dietetyk

 

Absolwentka kierunku dietetyka na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Dietetyka stała się jej sposobem na życie. Dzięki niej wprowadziła nowe, ciekawsze smaki do swojej codziennej kuchni oraz doceniła smakowitość i różnorodność zdrowego jedzenia. Z powołaniem przekazuje swoim podopiecznym znaczenie odpowiedniego sposobu żywienia w osiągnięciu równowagi ciała jak i ducha. Na co dzień współpracuje z cateringiem dietetycznym 2be i prowadzi pacjentów w dwóch poradniach dietetycznych w Warszawie oraz Otwocku. 

Instagram Beactive

Newsletter
Aby być zawsze na bieżąco ze wszystkimi nowościami, promocjami i aktualnościami w BeActive, koniecznie dodaj swój adres do naszego newslettera,
a każdego miesiąca dostaniesz porcję ciekawych informacji.
x